High permeability pulmonary edema (ARDS) during tocolytic therapy — a case report

作者: Erich W. Russi , Ludwig Spaetling , Jürg Gmür , Henning Schneider

DOI: 10.1515/JPME.1988.16.1.45

关键词: MedicineLungTocolytic TherapyARDSChemotherapyPulmonary edemaAnesthesiaComplicationEdemaTocolyticObstetrics and gynaecologyPediatrics, Perinatology, and Child Health

摘要: Abstract A 26 year old previously healthy woman who wastreated with fenoterol for premature labor at 30 gesta-tional weeks developed pulmonary edema requiring in-tubation and mechanical ventilation. Vaginal deliverywas accomplished forceps after tocolytic therapyhad been stopped. Right heart catheterization withmeasurement of wedge pressure did not re-veal left ventricular failure. Protein determination inlung fluid provided evidence increased pul-monary capillary permeability. Recovery was rapid andventilatory support stopped 36 hours. It issuggested that the infusion beta-sympathomimeticdrugs may alter permeability alveolar-capillarymembranes which together triggering factors suchas overload might lead to clinically manifest edema. Keywords: ARDS, high permeability, edema, tocolysis. ZusammenfassungPermeabilitatslungenoedem (ARDS) unter tokolytischerTherapie Eine 26jahrige, vorher gesunde Frau wurde wegen vor-zeitiger Wehen in der dreisigsten Schwangerschaftswo-che mit einer Tropfinfusion des beta2-Mimetikums Fe-noterol behandelt. Wegen Entwicklung respira-torischen Insuffizienz bei Lungenodem war eine Intuba-tion und maschinelle Beatmung notwendig. Die tokolyti-sche Behandlung gestoppt die Patientinvaginal mittels Zange entbunden. Der durchgefuhrteRechtsherzkatheter ergab keinen Anhaltspunkt fur eineLinksherz-Insuffizienz. hohe Proteingehalt ab-gesaugten Lungenodem-Flussigkeit deutete auf er-hohte Permeabilitat Lungenkapillaren hin. Pa-tientin erholte sich ausgesprochen rasch, so das sie nach36 Stunden extubiert werden konnte. Es ist moglich, dasdie Infusion eines betaz-Adrenergikums Schwan-gerschaft alveolo-kapillaren Mem-bran erhoht, es vor allem dann, wenn zusatzlicheMomente wie z. B. Flussigkeitsuberladung vorlie-gen, zum Auftreten klinisch manifesten Lungen-odems kommen kann.

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