Fine needle aspiration of focal liver lesions.

作者: M. REBELLO PINTO , I. A. KOELMA , D. KUMAR

DOI: 10.1111/J.1365-2303.1994.TB00441.X

关键词:

摘要: Fourteen percutaneous fine needle aspirates (FNAs) of focal liver lesions performed under ultrasound guidance at the Sultan Qaboos University Hospital (SQUH), Oman, between January 1991 and October 1992, are presented. Ten these were cytologically diagnosed as hepatocellular carcinomas (HCC). patients’ ages ranged from 50 to 70 years eight males. important diagnostic cytological criteria HCC found be increased nucleocytoplasmic (N/C) ratio, trabecular pattern, atypical naked nuclei, bile production by malignant hepatocytes absence duct epithelium. Carcinoembryonic antigen (CEA) positivity canaliculi cross-reaction with biliary glycoprotein I (BGP I) made possible differentiation metastases. We stress importance cell blocks often constitute microbiopsies. Ultrasound-guided FNA is recommended a simple, easy quick procedure. Quatorze cas de ponction-aspiration l'aiguille hepatiques focalisees, guidees par ecolographie realisees l'Hopital Universitaire (SQUH) entre janvier 1990 et octobre 1992 sont presentes. Parmi ces 14 cas, 10 ont permis porter le carcinome hepatocellulaire (CHC). L'âge patients etait compris ans 8 d'entre eux etaient des hommes. Les criteres cytologique importants pour CHC l'augmentation du rapport N/C, l'architecture trabeculaire, la presence noyaux nus atypiques, biligenese au niveau tumoraux l'absence placards canaliculaires biliaires. La distinction metastase est grâce positivite canalicules biliaires avec l'anti-ACE due reaction croisee BGP I. Nous insistons sur l'importance d'utiliser technique d'inclusion culot qui aboutit souvent veritables ponction focalisees recommander car il s'agit d'une facile rapide. Vorgestellte werden transcutane Feinnadelpunktionen lokaler Leberherde, die am Universitatkrankenhaus Oman zwischen Januar und Oktober durchgefuhrt wurden. Zehn davon konnten cytologisch als hepatozellulare Carcinome (HCC) identifiziert werden. Die Patienten waren Jahren alt acht Manner. Wichtige diagnostische Kriterien in der Cytologie vergroserte Kern-Plasma-Relation, trabekularen Verbande, atypische nackte Kerne, Galleproduktion durch maligne Hepatozyten das Fehlen von Gallengangsepithelien. CEA-Positivitat Gallekanalikuli bei Kreuzreaktion mit erlaubte Differenzierung Metastasen. Betont wird Wichtigkeit Zellblock-methode, da es sich hierbei oft um Mikrobiopsien handelt. Ultraschall gesteuerte Feinnadel-punktionen lokalen Leberlasionen konnen einfache rasche Methode emfohlen

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